Inici

Biografia

Arqueologia

 - Las pedras gravades d'Ica

 - Arqueología precolombina

Articles

 - Poemas

 - Contes

 - Contes eròtics

 - Cròniques

 - Critiques de cine i concerts

 - Montanyisme

 - Conferencias

Llibres i expedicions

 - Històries novelades

 - Tainos

 - Expedició Alfa 1994

 - La verdad sobre las piedras de Ica

 - Futur 93

 - La mes petita (1996)

 - Expedición Nido

Radio i entrevistes

Video

Álbums de fotos

Contacte

 

 

        

Critiques de cine i concerts
 

Critiques de cine i concerts

 

   

 “ R A N ” de AKIRO KUROSAWA 

“ R A N ” de AKIRO KUROSAWA Un cop més en Kurosawa es supera a ell mateix i fa amb aquest pel•lícula una obra mestra més, les ja aconseguides, com son RASHOMON, VIVIR, BARBAROJA, DERSU UZALA o KAGEMUSHA.

Però en la temàtica de la pel•lícula divergeixo amb ell, docs aquest pretén que Deu abandona als homes. Es suposa que Kurosawa es ateu o agnòstic i es als seus valors espirituals, sota la perspectiva cristiana cada esser molt minvat,

doncs ha atemptat contra la seva vida amb un frustrat intent de suïcidi. Perquè en una critica de cinema toco temes no adients? Diria que el culpable seria el propi Kurosawa, doncs es ell qui hem planteja un tema tant important.

El fil argumental te un fort paral•lelisme amb una obra Shakespeariana del “Rei Lear,” encara que el seu director diu que es basa en una llegenda medieval del seu país. Es l’historia d’un senyor feudal, Hidetora, pare de tres fills que es disputen el seu regne. El pare de cara no oriental, te molts primers plans i en ells podem veure un rostre histriònic en el qual s’hi poden reflectir totes els tragèdies humanes. Si el rostre del primer personatge no es oriental, tampoc ho es el ritme de l’historia que en general es viu, tot i que la projecció dura mes de quatre hores. Si tenia que admetre una lentitud a les escenes d’interiors, mes aquestes no són moltes. Aquesta occidentalització ens fa suposar que te quelcom a veure amb la part productora francesa, que col•labora en la seva realització.

Si el pare porta el pes argumental, el contrapunt el dona en Peter el patge boig, una notable interpretació de Hisashi Igawa, que entra en la pel•lícula interpretant unes escenes molt elaborades. Si acceptem els monòlegs d’aquest personatge, la pel•lícula podrí esser gairebé muda i l’entendríem igual.

Quan veieu “RAN” us adonareu que mai en cinema unes descarregues de fuselleria tant reals. Els soldats d’infanteria porten a l’esquena un petit estàndard de colors. Els de cavalleria en porten un mes gran cada contendent te llògicament un color diferent. Amb aquest garbuix de colors en Kurosawa logra que les escenes freqüents de batalles, mantinguin una cuidada policromia de colors, que recorden que el començament artístic d’aquest director va esser el de pintor, per passar-se mes endavant a la cinematografia.

En moltes batalles de la pel•lícula la violència es dantesca, com la de un soldat que amb cara idiotitzada es contempla el seu braç amputat, el qual, te agafat amb la mà del braç que li queda. Una fletxa es clavarà a l’ull d’un soldat. Cossos sajetajats i ensangrentats. Sang en tot lloc. Sang i mes sang. Es que Deu quan ens abandona ens tornem feres rabioses? No, jo vull entendre que en Kurosawa ens mostra tanta violència, perquè prenguem consciència que la violència engendra violència i aquesta mai pot resoldre cap problema humà, al llarg de la historia.

La família Osati havia destruït i conquerit, a traves de cinquanta anys de cruels batalles, el regne d’un clan contrari. La filla del clan vençut trama una maquiavèl•lica revenja, que arribarà a l’èxit i destruirà completament a la família vencedora Osati. Resulta que tants anys de violència zero.

Excel•lent l’equip de so. Reals al ressonar els cascos dels cavalls, sense oblidar-se dels seus esbufecs, el “flu flu” de les sedes del vestit de la dama al camina o un xiulant soroll que fa en l’aire les fletxes tot un encert professional.

Takao Saito ja es un fotògraf habitual en el equip d’en Kurosawa i també aconsegueix un gran èxit en aquesta pel•lícula. Dona primers plans a humils brots d’herba o enquadra a uns arrogants núvols, sempre expressant-los amb gran mestria. Una cacera a cavall d’un porc senglar lo normal seria que la veiéssim l’angle òptic que veu el caçador, o sigui, de dalt a baix. No, aquí veuràs la cacera des de els ulls del porc senglar que donen un anglatge de baix a dalt. Un contrallum, color d’or, de dos persones parlant, que son fotogrames històrics. L’enquadre del pare sortint per una petita finestra amb l’arc a les mans per segeteijar a un soldat que volia agredir al seu patge, te unes dificultats tècniques de les que Saito les soluciona molt be.

La pel•lícula segueix un ritme d’interès i qualitat artístiques que faran d’ella un obra excepcional, al•lega Akiro Kurosawa als amants del cinema.

Les ultimes seqüències, veiem un xicot sec que esta a la vorera d’un precipici, no te més que el seu bastonet i una gran estampa d’en Buda. Ve una rafega d’aire i li pren de la mà el seu Buda. Aquest voleiant cau al fons del barranc. Un raig de sol il•lumina l’estampa i veiem el rostre del Buda que amaga un giaconià somriure. A dalt ha deixat ben sol a un desvalgut sec. Es l’ultima imatge de la pel•lícula.


Torna a dir-nos Kurosawa que Deu ens abandona cruelment?

Palma de Mallorca, 20 desembre de 1985





 

 

 

www.kimmititieri.com - Copyright © - Diseny Web